FitCamp - Raňajky- áno alebo nie?

Raňajky- áno alebo nie?

Ráno jesť či nejesť? Z mnohých strán a nepodložených tvrdení počúvame, že raňajky sú najdôležitejším jedlom dňa. Dokonca aj tí, ktorí sa ráno vôbec necítia hladní, majú zlý pocit a výčitky svedomia celý deň, ak raňajky preskočia. V mojej praxi výživového poradcu som dlhú dobu odporúčala raňajkovať a dokonca, ovplyvnená tvrdením svetoznámeho trénera, len vyhranený tip raňajok. Pozrime sa na to bližšie.

1. Raňajkoví “ preskakovači” majú viac telesného tuku

- Mnohé vedecké štúdie potvrdzujú súvislosť s vynechaním raňajok a obezitou;
- Výsledky viacerých štúdií poukazujú na rýchlejšie zníženie telesnej hmotnosti u “ raňajkovačov” a to hlavne u žien;
- Avšak, prevažne tí, ktorí preskakovali raňajky, mali väčší počet nezdravých návykov než tí, čo raňajkovali.
- Určité štúdie potvrdili, že tí čo raňajkovali, mali počas dňa tendenciu prijímať menší počet kalórií.

2. Raňajky vám dajú kopec energie na celý deň

Nie, ak hovoríme o určitých sušienkach a im podobným cereálnym produktom s nálepkou “zdravé raňajky”. Tieto potraviny boli navrhnuté tak, aby váš organizmus dostal šok z perfektnej, v továrni umelo vytvorenej, rafinovanej chute :)
Niektoré jedlo vám dá viac energie ako iné a nemusia to byť zázračne len raňajky :) Jedlo bohaté na proteín s nižším obsahom sacharidov zlepšuje výdaj energie. Po vysokosachridových raňajkách cítime hlad skôr, pretože spôsobujú nárast inzulínu a rýchlejší pokles krvného cukru už 3-4 hodiny po jedle.
Dôležité teda je, ak konzumujete sacharidové raňajky, aby obsahovali viac vlákniny, nakoľko sa tak, podľa výskumov, zvýši využiteľnosť energie a pocit nasýtenia.

3. Ak vynecháte raňajky, budete sa počas celého dňa prejedať

Ak nebudete raňajkovať, budete sa prejedať na obed aj na večeru. Naozaj? Niektoré štúdie síce potvrdzujú zvýšený príjem kalórii na obed, ale na konci dňa aj tak príjmu všetci takmer identické množstvo kalórií.

Môžu teda všetci vynechávať raňajky?

Nie

- Ak vás čaká ranný tréning, je vhodné si dať aspoň niečo malé pred tréningom;
- Deti a mládež by určite nemali raňajky vynechávať;
- Určite raňajkujte ak máte cukrovku druhého typu alebo na ňu máte genetické predpoklady;
- Podľa určitých výskumov si ženy ktoré raňajkujú dokážu ľahšie udržať stabilnú telesnú hmotnosť.

Tak teda čo, jesť či nejesť?

Ak ste typ človeka, ktorý sa nikdy ráno necíti hladný, tak s kľudom raňajky preskočte. Možným riešením pre vás by mohli byť neskoršie raňajky, namiesto jedenia hneď po zobudení.
Ak sa budíte s hrozným hladom, prosím vás, v záujme vášho zdravia, raňajky nevynechávajte len preto, že ste to niekde čítali :)
V ďalšom blogu vám prinesiem námety na zdravé raňajky. (Čítať pokojne môžu aj tí čo neraňajkujú, kedže vo vašom prípade pôjde o tipy napríklad na desiatu)

Lucia



Volám sa Mgr. Lucia Bundová PhD. Moje hobby je výživa a zdravie a tak sa rada sa podelím o moje dlhoročné skúsenosti v oblasti zdravej aj "nezdravej" výživy. Neustále študujem rôzne prístupy a certifikáty a sledujem rôzne odborné weby a publikácie. Svet je plný mylných a skresľujúcich informácii o zaručene " zdravej výžive" a pre bežného človeka prináša akurát tak zmätok. Rada vám budem prinášať overené informácie v blogu na webe FitCamp.
Ukázať formulár na odpovede