FitCamp - Čo takto mŕtvy ťah alebo radšej drep?

Čo takto mŕtvy ťah alebo radšej drep?

Ahojte všetci, dovoľte mi, aby som vám opäť poodhalil niečo z iného súdka, ako som prezentoval minule. Ako už z názvu vyplýva pôjde o mŕtvy ťah a drep.

Keď sa hovorí, že atletika je kráľovná športu, tak podľa môjho názoru sú práve tieto dva cviky kráľmi cvičenia Myslím, že každý, kto sa s týmito dvoma cvikmi už stretol a stretáva sa pravidelne, si položil otázku: ktorý z týchto dvoch cvikov je pre organizmus lepší, funkčnejší, jednoducho z ktorého budeme mať väčší osoh? Ak sa na to pozrieme jednoducho, neviem si predstaviť situáciu v bežnom živote a to nevravím o športe, kedy by nás nesprevádzal pohyb, ktorý by vychádzal práve z pohybového vzoru mŕtveho ťahu alebo drepu. Alebo si to môžeme otočiť- neviem si predstaviť iné cviky, ktoré by nás lepšie pripravili na situácie v živote, (opäť sa budem opakovať) rovnako aj v športe, aby sme dokonale a bezpečne zvládli prednastaviť naše telo a predišli akémukoľvek problému. Pre predstavu- koľkokrát za deň sa pre niečo ohnete, niečo dvihnete, niečo prenesiete, či koľko krát si sadáte či vstávate? Takýchto príkladov by sme si vedeli uviesť ešte veľa.

Niečo málo k tomu, čo pri cvičení vidíte, možno vnímate a samozrejme cítite. Pri drepe môžeme hovoriť o tlakovom cviku, pretože prekonávame odpor bremena alebo vlastného tela vytláčaním. Rovnako môžeme povedať, z pohľadu pozície tela, že ide o trojflexný cvik s dominanciou kolien- jednak každý pohyb smerom dolu vychádza z kolien, postupným dosadaním a vyčerpaním pohybu v kolennom, bedrovom a členkovom kĺbe. Tak isto aj pri návrate, zatlačením nohami do zeme dochádza postupne k plnému vystretiu v kolennom, bedrovom a členkovom kĺbe. Samozrejme toto sa deje ak hovoríme o plnom, „poctivom“ drepe, kedy sa zadok dostáva o niečo málo pod úroveň kolien. Takýmto plným drepom zaťažíme celú prednú stranu štvorhlavého svalu stehna, celú zadnú stranu dvojhlavého svalu stehna a rovnako aj sedacie svaly, čiže zadok. No nie je to len o týchto svaloch, ale naozaj, pri drepe zaťažíme celé telo komplexne. Ešte by som sa rád vrátil k tomu, prečo má viacero ľudí problém vykonať drep správne. Veľmi častým javom je zlá mobilita v niektorých segmentoch, ktorá potom predchádza zlej stabilite, čo pre nás znamená, že nie sme schopný vykonať toto cvičenie správne. Nie je to však jediný dôvod- ďalším dôvodom je aj zlá motorická kontrola nad cvikom, čo znamená, že nemáme dobre zvládnuté správne pohybové sekvencie, ako by sme mali cvik vykonať. V neposlednom rade môžem spomenúť aj to, že si veľakrátnaložíme na činku oveľa viac ako sme reálne schopný vytlačiť.

Pri mŕtvom ťahu hovoríme, a to už aj z názvu je jasné, o ťahovom cviku. Je to cvik s dominanciou bedier, keďže pohyb začína z bedier smerom vzad, dochádza k miernemu ohnutiu v kolenách a predkolenie ostáva vo vertikále. Pri mŕtvom ťahu nedochádza k príliš veľkému stresu v jednotlivých kĺboch. Podľa môjho názoru je práve toto jeden z dôvodov prečo niektorí, ktorí majú problém s mobilitou pri drepe, môžu drep nahradiť práve mŕtvym ťahom. Samozrejme aj tu existujú kritéria podľa ktorých sa riadiť. Jednoznačne nezabúdať na už spomínanú mobilitu; pri mŕtvom ťahu nám ide hlavne o dostatočnú mobilitu v bedrách, samozrejme aj v ostatných segmentoch, ale pokiaľ to nebude fungovať tam, tak mŕtvy ťah správne nevykonáme. Po daľšie a to musím spomenúť, zbaviť sa predstavy, ktorú veľmi často vo fitku počujem, že mŕtvy ťah je výborný cvik na spodný chrbát, to už vonkoncom nie! Ak pri mŕtvom ťahu cítim primárne spodnú časť chrbta, niečo robíme zle! Naozaj, prosím zapamätať!

Mŕtvy ťah, rovnako ako drep je komplexný cvik, dochádza k zaťaženiu celej zadnej línie, cez chrbtové svaly, sedacie svaly, svaly zadnej strany stehna a lýtkové svaly.

Problematika mŕtveho ťahu a drepu je naozaj veľmi obsiahla a vedel by som tu písať doslova esej, ale to nie je podstata. Ide mi skôr o ukázanie na dva, ako som už povedal „kráľovské“ cviky, bez ktorých by sa žiaden tréning nemal zaobísť. Naozaj je veľa spôsobov, ako sa tieto dva cviky dajú cvičiť, preto môže byť každý jeden tréning, kedy tieto cviky zaradíme iný. Preto sa nebojte cvičiť ani jeden z nich, ale naozaj na to aby ste z nich mali 100% úžitok, nechajte sa do cvičenia zasvätiť od zainteresovaných ľudí, trénerov, ktorý vás dostatočne oboznámia s podstatou cvikov a čo je najhlavnejšie, vy sami predídete akýmkoľvek problémom. Naozaj, môžete mi veriť, už som videl rôzne kreácie drepov a mŕtvych ťahov a popravde nechcem vedieť čo si tí nešťastníci časom urobili. Takže prajem vám veľa úspechov pri vašom cvičení a ďakujem za váš čas pri čítaní mojich pár riadkov.

Miro



Volám sa Miroslav Záhradný a som absolventom Fakulty telesnej výchovy a športu Univerzity Komenského. Niekoľko rokov sa mi darí užívať si prácičku, ktorá je zároveň mojim koníčkom, kondičného trénera. Spolupracujem prevažne so športovou mládežou v rôznych odvetviach športu, ale aj s bežnou populáciou s ktorou sa spoločné pokúšame nachádzať zdravší a bezbolestnejší životný štýl. Mojim najväčším úspechom je samotný vyber mojej prácičky a rodina!:-)
Ukázať formulár na odpovede