FitCamp - Aké raňajky si zvoliť?

Aké raňajky si zvoliť?

Pred rokmi som mala tú česť osobne spoznať inšpiratívneho človeka Charlesa Poliquina na jeho seminároch. Mnohokrát nám sprostredkoval svoje osobné skúsenosti z tréningu a výživy, ktoré často neboli založené na vedeckých štúdiách. S určitým časovým odstupom boli tieto poznatky potvrdené nakoniec aj vedecky. Dlhoročné skúsenosti top odborníka majú svoj význam, aj keď v čase ich prezentácie ešte nemusia byť vedecky podložené :)
Niektorí odborníci odporúčajú rôzne typy raňajok a s úplnou istotou prehlasujú, že ich voľba je tá pravá pre všetkých- mlieko je smrrrrť a lepok najhoršie jedlo na svete. Buďme realisti. Optimálna kombinácia bielkovín, vlákniny, sacharidov a tukov vám zabezpečí zdravý štart do nového dňa. Ak netrpíte alergiou alebo intoleranciou na dané potraviny tak prečo ich vynechávať? Samozrejme ak sa budete “tlačiť” nekonečným množstvom bielych rožtekov s treskou, pretože s lepkom nemáte problém, tak nečakajte zázraky v chudnutí :).

Ako otestovať ktoré raňajky sú pre vás vhodné?

Po zobudení sa otestujte na škále 1-10 ako sa cítite. 1 je úplne nanič a 10 super, perfektne, lepšie už byť nemôže.
Potom si doprajte vysokosacharidové raňajky. Napríklad palacinky so sirupom, ochutené musli s mliekom, alebo s mliekom s príchuťou. Ak nemôžete kravské mlieko, tak ryžové alebo sójové mlieko zvládnete určite :)
Ak sa hodinu po konzumácii toľkého množstva sacharidov budete cítiť ospalo, slabo a vaša mentálna kondícia z krásneho rána sa niekam stratila, takýto typ raňajok nie je pre vás vhodný!
Podľa Poliquina tento poznatok úzko súvisí s hodnotami inzulínu nameranými pri krvných testoch nalačno.
Veľká časť klientov, ktorá chce chudnúť, už prichádza ku mne so zvýšenými hodnotami rannej glukózy alebo inzulínu. Inzulín je totižto ten hormón, ktorý umožňuje, aby sa glukóza získaná z potravy dostala do vnútra bunky a tam bola premenená na energiu. Celkovo teda inzulín zvyšuje v pečeni, svaloch a v tukovom väzive vychytávanie glukózy z krvi a jej ukladanie vo forme zásobného glykogénu (v pečeni a svaloch). Vysoké hladiny inzulínu spôsobujú zvýšené ukladanie zásobného tuku a zároveň zvýšené využívanie sacharidov ako zdroja energie. Tomuto sa ale budeme venovať v ďalšom článku. Poďme späť k raňajkám.
Skúste inú možnosť. Slaninka s vajíčkami a šalátom je pochutinou a dokonca pripravovaná na bravčovej masti! Zasýti a vy nebudete mať problém vydržať až do obeda.
Nesladené ovsené vločky alebo dobrá slanina s vajíčkom a zeleninou by mali mať reklamu na každom kroku :). Táto možnosť však tiež nie je pre každého.
Na inšpiráciu prinášam tri netradičné najobľúbenejšie raňajkové recepty.
P.S.: Najlepšie raňajky sú aj tak tie, ktoré vám niekto pripraví doma s láskou alebo vo vašom obľúbenom lokálnom podniku. A vy si ich tak nemusíte chystať sami a v strese.

Raňajkové nápady.

1. Mini frittaty so špenátom a vajíčkom(potrebujeme: 4 vajíčka, parmezán, hrášok/cibuľku, ghí maslo, čierne korenie alebo troche chilli, špenátové listy, prípadne na jemno nakrájanú slaninku, soľ,) Rúru predhrejeme na 180C. Cibuľku opražíme na masle ghí, rozšľaháme vajíčka a pridáme cibuľku. Potom nakrájame špenát so syrom a slaninkou, pridáme soľ, korenie, vylejeme do formičiek na mafiny a pečieme 20min.)
2. Chia pudding s jablkom a škoricou. V miske zmiešame kokosové mlieko s chia semienkami a necháme odstáť aspoň na 15 min. V mixéri zmixujeme nakrájané jabĺčko, oriešky, ďatle a škoricu. Prípadne pridáme pol čajovej lyžičky javorového sirupu. Zmes primiešame k chia semienkam. V pohári striedame vrstvu nakrájaného jabĺčka a pudingu.
3. Špenátové placky.(Potrebujeme mrazený Bio špenát, hladkú múku ( amarantovú), 120ml mlieka, 120ml vody, 2 vajíčka, soľ, olivový olej , čerstvý syr napr. Lučina, losos alebo šunka.) Špenát vymixujeme spolu s ostatnými surovinami do hladka, na panvici rozohrejeme olivový olej alebo Ghí maslo, urobíme tenké palacinky, ktoré potom natrieme syrom a pridáme losos alebo šunku. Zrolujeme a necháme v chladničke 2 hodiny.

Lucia



Volám sa Mgr. Lucia Bundová PhD. Moje hobby je výživa a zdravie a tak sa rada sa podelím o moje dlhoročné skúsenosti v oblasti zdravej aj "nezdravej" výživy. Neustále študujem rôzne prístupy a certifikáty a sledujem rôzne odborné weby a publikácie. Svet je plný mylných a skresľujúcich informácii o zaručene " zdravej výžive" a pre bežného človeka prináša akurát tak zmätok. Rada vám budem prinášať overené informácie v blogu na webe FitCamp.
Ukázať formulár na odpovede