FitCamp - Cvičím a čo s tým bruchom?

Cvičím a čo s tým bruchom?

Chodíte na crossfit 3x týždenne alebo ráno o 6.00 bežíte do fitka na spinning? Prípadne trénujete každý deň a stále sa vyníma len tá “michelinka” okolo vášho pása? Stravujete sa ako “výživový guru” a plávacie koleso na bruchu stále vyhráva? Prečítajte si niekoľko pádnych dôvodov, prečo to tak môže byť.

Vstávate skoro ráno, aby ste mohli ísť cvičiť do fitka

Cvičenie je dôležité, ale pokiaľ cvičíte veľmi skoro a nemáte dostatočný spánok počas noci, budujete si dlhodobý spánkový deficit, ktorý je stresom pre váš organizmus. A stres je prekážkou chudnutiu.

Spíte málo hodín alebo prerušovane

Množstvo spánku, ktoré ľudia potrebujú je individuálne. Nedostatok spánku však sabotuje všetko vaše úsilie. Unavení ľudia pociťujú väčší hlad, vyberajú si menej vhodné jedlá a celkovo zjedia viac. Navyše, s nedostatkom spánku klesá senzitivita na inzulín a glukózová tolerancia a telo prepína do (prípadne pretrváva v) režime ukladania tukových zásob.

Trénuje sa vám lepšie vo večerných hodinách, ale vy aj napriek tomu preferujete ráno

Rešpektujte svoj prirodzený rytmus. Ak je vaše telo nastavené na večerné cvičenie, no vy sa s hrôzou budíte o 6.00 ráno, aby ste stihli odbehať naplánované kilometre, chudnutie pre vás bude ťažšie.

Máte problémy s trávením alebo potravinovými intoleranciami

Problémy s trávením sú ďalšou zaručenou prekážkou, ktorá stojí v ceste vašej snahy o úbytok telesného tuku. Vylúčenie potravín, na ktoré ste citliví výrazne prispieva k optimalizácií telesnej hmotnosti. Mám skúsenosti so značným úbytkom telesného tuku po vysadení určitých potravín v priebehu niekoľkých týždňov.

Prežívate ťažké obdobie v práci, doma alebo v škole

A sme znova pri tom našom strese každodennom. Nájdite si chvíľku pre seba. Čítala som vynikajúcu knihu “Why Zebras don’t get ulcers” alebo prečo zebry nemajú žalúdočné kamene, ktorá vtipne vysvetľuje dnešný stresový postoj človeka k svetu.

Trénujete príliš často a príliš intenzívne a nemáte čas na regeneráciu

Aj veľký objem tréningových jednotiek alebo nesprávne načasovanie tréningov vytvára pre organizmus výrazný stres.

Ste stále v napätí a príliš sa bojíte o budúcnosť, výsledky alebo rodinu

Relaxácia by sa mala stať súčasťou nášho rýchleho spôsobu života.

Pijete málo tekutín počas dňa

Hlad je len prezlečený smäd :) Toto príslovie skutočne platí!

Máte inzulínovú rezistenciu

Inzulínová rezistencia, označovaná tiež ako inzulínová neznášanlivosť, znamená, že sa glukóza hromadí v krvi, namiesto toho, aby bola absorbovaná telesnými bunkami. Prevod glukózy z krvi do buniek má na starosť práve inzulín. Inzulín zvyšuje v pečeni, svaloch a v tukovom väzive vychytávanie glukózy z krvi a jej ukladanie vo forme zásobného glykogénu (v pečeni a svaloch). Vysoké hladiny inzulínu spôsobujú zvýšené ukladanie zásobného tuku a zároveň zvýšené využívanie sacharidov ako zdroja energie.

Vaša strava je chudobná na vitamíny a minerály a to hlavne magnézium, vitamín D3 a vitamín skupiny B

Nedostatok týchto vitamínov a minerálov výrazne znásobuje možnosť vzniku inzulínovej rezistencie.

Váš tréning pozostáva z veľkého objemu aeróbneho zaťaženia s nižšou intenzitou

V tejto oblasti som sa stretla s rôznou literatúrou, ktorej veľká väčšina preferuje silový tréning, intervalový bežecký tréning alebo HIIT tréning ako najlepšie prostriedky na zmenu telesnej kompozície.

Jete veľké množstvo ovocia

Ovocie obsahuje cukor fruktózu, ktorá je pre pečeň ťažšie spracovateľná. Preto ani nápoje sladené fruktózou nie sú pre vás vhodné. Pri pokusoch na ľuďoch sa zistilo, že už 40 gramov fruktózy podstatne zvyšuje inzulínovú rezistenciu pečene, čo neplatí pri zhodnom 40 gramovom množstve obyčajného cukru. Čiže fruktóza, i keď nespôsobuje vylučovanie inzulínu, je pre látkovú výmenu cukru horšia ako obyčajný cukor.

Doprajete si pivo, alebo iný alkohol vo väčšom objeme každý deň

Alkohol je vo všeobecnosti ”brzdou” chudnutia. Skúste sa opýtať športovcov alebo fitness profesionálov koľko alkoholu vypijú počas prípravy na súťaž?

Lucia



Volám sa Mgr. Lucia Bundová PhD. Moje hobby je výživa a zdravie a tak sa rada sa podelím o moje dlhoročné skúsenosti v oblasti zdravej aj "nezdravej" výživy. Neustále študujem rôzne prístupy a certifikáty a sledujem rôzne odborné weby a publikácie. Svet je plný mylných a skresľujúcich informácii o zaručene " zdravej výžive" a pre bežného človeka prináša akurát tak zmätok. Rada vám budem prinášať overené informácie v blogu na webe FitCamp.
Ukázať formulár na odpovede