Ako na Nový rok, tak aj po celý rok... alebo len ďalšia prázdna fráza novoročného predsavzatia?

Úvodom môjho príspevku mi dovoľte popriať vám všetko dobré v novom roku a nech sa vám vyplnia všetky vaše priania.

Poznáte to, záver roka býva akosi rýchly, či v niektorých prípadoch veľmi pohodlný. Nerád by som bol, aby to vyznelo ako nejaké klišé, ale obdobné novoročné predsavzatia tipu ako mám v názve, pozná viacero z nás. Práve úvod roka, kedy začíname podľa kalendára úplne od začiatku, vedie k presvedčeniu, doslova k zhmotneniu predstavy o tom, ako sa vrátim alebo začnem od znova pracovať na sebe. Po niekoľkoročnom pôsobení vo fitku stretávam úvodom každého nového roka viacero nových tvári, no postupne ako plynú dni, týždne, mesiace, po viacerých z nich nie je „ani chýru ani slychu“. Prečo tomu tak je? Odpovedí je určite viacero. Ja len skúsim malú radu v oblasti tréningu, aby novoročný entuziazmus vydržal čo najdlhšie.

Ako správne úvodom trénovať?


Určite sa nesnažte na prvý krát po dlhšej dobe zničiť neadekvátnym tréningovým zaťažením. Skúste mať na pamäti, že práve po dlhšej dobe je menej viac. Uvedomte si jedno- vaše telo dlhšie oddychovalo, nemôžete ho pretočiť hneď v úvode. Pretože zopár ťachších tréningových podnetov, môže viesť k príliš veľkému stresu, čo môže vyústiť k nechuti a vy skončíte svoju púť ešte skôr ako ste vlastne začali. Ja mám odskúšané a môžem dať do pozornosti, skúste si vytvoriť dva plány, jeden z dlhodobejšieho hľadiska, povedzme časový horizont do leta a ten druhý krátkodobý plán, povedzme dva – tri týždne, aby ste na základe vášho subjektívneho pocitu vedeli priebežne vyhodnotiť, či sa cítite lepšie, či badáte na sebe nejaké zmeny, jednoducho či cesta ktorou ste sa dali je pre vás vhodná. Skúste naozaj trocha premýšľať nad tým, čo robíte. Nezabúdajte určite na to, že každý tréning sa vám bude pripočítavať, úvodom môžete reagovať na základe okamžitej adaptácie na akýkoľvek podnet úplne super, môže sa vám dariť posúvať sa dopredu. No môže prísť aj malé zastavenie, pocit akoby to zrazu nešlo, vôbec tomu nepodliehajte, skôr skúste malú zmenu, vyskúšať niečo čo ste do teraz do tréningu nezaradili. Urobiť niečo nepredvídané, variabilita tréningových metód a prostriedkov je veľká. Skúste sa neupriamiť len na jeden smer, opäť by som dal rád do pozornosti, čo všetko sa v našom fitku nachádza. Zoberte si s čím všetkým si tu môžete zacvičiť, jednak kvôli čomu sem chodia viacerí z vás, veľká ponuka činiek a strojov, beriem, ale stále je to len jedna časť množiny. Je tu veľká zásobáreň rôznych pomôcok, viem treba s nimi vedieť zacvičiť, ale k tomu slúžia buď kvalifikovaní tréneri, alebo aj skupinové cvičenia. Ďalej veľká ponuka kardio strojov, cez pásy, bicykle, orbitreky, airbiky, až po možnosť cvičenia s vlastným telom, tím nemyslím len rôzne druhy posilňovacích cvičení s vlastnou váhou, ale napríklad yogu, pilates a podobne. Ak sa nad tým zamyslíte, tak naozaj každý jeden tréning môže byť iný.

Ako si to celé rozvrhnúť?


Pri tomto nezabúdajte na jeden fakt. Nesnažte sa trénovať len veľkosť svalov. Skúste mať na pamäti, že k tomu aby som bol silný, mohol by som byť aj ohybný a s tým všetkým by som si vedel vykonať akúkoľvek inú pohybovú aktivitu, jedným slovom funkčný. Skúste to takto: Ak budem trénovať 3x v týždni, jeden tréning by som mohol povenovať činkám, rozvoju sily, druhý tréning by som povenoval kardiu, rozvoju srdcovo-cievnemu systému, akýkoľvek kardio stroj podľa chuti, prípadne skombinovať viacero a tretí tréning venovať práci s vlastným telom, s rôznymi pomôckami, rozvoju takzvanej relatívnej sily. Prípadne, ak by som pridal jeden deň do týždňa, môžem zaradiť ešte jeden silový tréning navyše, alebo ešte jeden kardio tréning navyše, či z hľadiska intenzity a času môžem zaradiť takzvaný metabolický-vysoko intenzívny tréning. Všetko bude záležať na tom, koľko času budete ochotní tomu všetkému venovať.

Uvedomujem si, že možno sa pre niekoho bude zdať toto všetko nereálne alebo bláznivé, ale skôr ako to všetko zavrhnete, skúste sa nad tým zamyslieť, čo v skutočnosti by ste chceli dosiahnuť, vytvoriť si malý plán a krôčik po krôčiku si ho plniť. Ja som sa snažil iba poukázať ako by to mohlo vyzerať, či už to vyskúšate takto alebo akokoľvek inak, dôležité je zotrvať a mať z toho čo robím radosť.

Miro



Volám sa Miroslav Záhradný a som absolventom Fakulty telesnej výchovy a športu Univerzity Komenského. Niekoľko rokov sa mi darí užívať si prácičku, ktorá je zároveň mojim koníčkom, kondičného trénera. Spolupracujem prevažne so športovou mládežou v rôznych odvetviach športu, ale aj s bežnou populáciou s ktorou sa spoločné pokúšame nachádzať zdravší a bezbolestnejší životný štýl. Mojim najväčším úspechom je samotný vyber mojej prácičky a rodina!:-)
Ukázať formulár na odpovede