FitCamp - Fruktóza alebo zdravšie sladenie

Fruktóza alebo zdravšie sladenie

Tejto téme som sa chcela venovať už dávnejšie. Dnešná doba je prešpikovaná záhadnými intoleranciami, ľudia sa začínajú úplne vyhýbať “démonickým” potravinám ako lepok, mlieko aj keď na to nemusia mať práve dôvod. Menej je známa intolerancia fruktózy alebo ovocného cukru. Prečo? Veď nejeme až tak veľa ovocia!
Súčasný trend vo výrobe potravín a sladených nápojov začal používať ako alternatívne sladenie práve ovocný cukor – fruktózu. Je to ale zdraviu prospešné? Vieme, že fruktóza sa v tele vstrebáva a metabolizuje úplne iným spôsobom ako glukóza. Fruktóza je takmer výhradne vstrebávaná v črevách a podľa niektorých zdrojov jej vyšší príjem môže zvyšovať riziko vzniku nealkoholickej steatózy čriev. Pri rozklade fruktózy vzniká aj kyselina močová, metabolit podporujúci zápalové prostredie, jeden z ukazovateľov srdcovo – cievnych chorôb.



Ak chcete ďalej pátrať po informáciách o fruktóze a cukroch je tu super odborník, Dr. Lustiga z kalifornskej univerzity - Sugar, the bitter truth. Fruktóza, alebo tzv. ovocný cukor, sa nachádza v mede, hrozne, v rastlinách a v ľudskom organizme. Metabolizovaná je v pečeni a vstrebávaná priamo do čriev počas trávenia. Väčšina monosacharidov má sladkú chuť, pričom fruktóza je najsladšia – má index sladkosti 1,73 a je až o 73 % sladšia ako bežné sladidlo sacharóza. Najnovšie výskumy však ukázali, že fruktóza môže spôsobovať reorganizáciu genetického systém kritického pre reguláciu procesov v mozgu, čo môže viesť k väčšej predispozícii na metabolické choroby a tiež k mozgovým poruchám známym ako ADHD.
Väčšina ľudí vie o intolerancii fruktózy veľmi málo a potraviny s “obsahom ovocného cukru” im pripadajú oveľa zdravšie. Koncentrovaná fruktóza (napr. fruktózový sirup) sa používa hlavne v nealko nápojoch, pekárenských výrobkoch a iných potravinách. Škodlivosť je závislá od množstva.

A čo ovocie?

Jedno jabĺčko by pre nás nemalo byť problém, ak ho však nedoplníme potravinami, ktoré obsahujú pridanú fruktózu ako napríklad “ovocný” jogurt s príchuťou, hranolky s kečupom alebo konzervované jedlo. Čudujte sa, ale dokonca aj slanina alebo určité druhy šunky môžu obsahovať pridaný cukor. Niektoré ovocie sa špeciálne pestuje tak, aby obsahovalo viacej ovocného cukru a chutilo sladšie. Nesmieme zabúdať, že vďaka leteckej doprave máme k dispozícií rôzne druhy ovocia z ďalekých kútov sveta. Nie je problém v zime nájsť mango dozrievajúce na strome z Austrálie a sušené figy napríklad z Turecka. Takže intolerancia na fruktózu môže byť len prirodzenou reakciou organizmu, ktorý si musí zvykať na potraviny, ktoré nepoznal storočia.

Skrytá fruktóza: Pozor všetci “šalátožrúti”!

Dresingy zakúpené v obchodoch alebo vo fast foodoch obsahujú glukózo-fruktózový sirup. Rôzne štúdie dokázali, že tento sirup potláča tvorbu signálnych látok pre sýtosť – leptín. Ak si teda urobíme šalát s vlastným dresingom doma napríklad z oleja, octu alebo jogurtu, budeme určite po ňom dlhšie sýti.

Naše tipy na kontrolu príjmu koncentrovanej fruktózy:

▪ Nepoužívajte fruktózový cukor (fruktopur) ani ovocný cukor
▪ Nepite nealko nápoje sladené fruktózovým sirupom
▪ Nejedzte sladkosti sladené fruktózovým sirupom
▪ Uprednostnite kryštálový cukor pred práškovým
▪ Nepite ovocné šťavy (alebo ich rieďte vodou či zeleninovými šťavami) – najviac fruktózy obsahuje jablková, hrušková a hroznová šťava
▪ Skontrolujte si sladidlo vo svojom „športovom“ nápoji
▪ Med používajte s mierou (nie viac ako 2 lyžičky naraz)
▪ Aj umelé sladidlá sorbitol, manitol, erytritol obsahujú fruktózu
▪ Na základe týchto informácií sme tiež presvedčení, že fruktóza v koncentrovanej forme je veľmi nevhodným sladidlom pre diabetikov –vyhýbajte sa potravinám a nápojom, ktoré sú sladené fruktózou a pritom sú označené ako „vhodné pre diabetikov“

Lucia



Volám sa Mgr. Lucia Bundová PhD. Moje hobby je výživa a zdravie a tak sa rada sa podelím o moje dlhoročné skúsenosti v oblasti zdravej aj "nezdravej" výživy. Neustále študujem rôzne prístupy a certifikáty a sledujem rôzne odborné weby a publikácie. Svet je plný mylných a skresľujúcich informácii o zaručene " zdravej výžive" a pre bežného človeka prináša akurát tak zmätok. Rada vám budem prinášať overené informácie v blogu na webe FitCamp.
Ukázať formulár na odpovede