FitCamp - Top 10 “najzdravších” potravín sveta :)

Top 10 “najzdravších” potravín sveta :)

Na internetových fórach môžete nájsť zaručené zoznamy tých najlepších potravín pre vás. Bulvárne plátky a magazíny vás budú presviedčať, že práve potraviny z ich zoznamu sú tie pravé a ak ich budete jesť tak získate zázračnú imunitu voči všetkých chorobám a dožijete sa minimálne 150 rokov. V dnešnom blogu si zoberieme na mušku niektoré z nich.

1. Ovocné džúsy plné vitamínov :)

Napriek všeobecnému povedomiu o prospešnosti ovocných džúsov, majú hneď niekoľko problémov, ktoré ich na míle vzďaľujú od zdravých potravín. Väčšina komerčne predávaných pomarančových džúsov sú vysoko spracované do tekutiny, ktorá má len veľmi malú nutričnú hodnotu. Na začiatku spracovania pasterizácia zničí vitamín a enzýmy. Týmto sú všetky prírodné látky, ktoré dávajú pomaranču svoju typickú chuť, zničené. Niektoré firmy preto do neho potom pridávajú umelé príchute. Ide v podstate o chemické parfumy, z ktorých je bežne používaný napríklad butyrát. Ak je minimálna trvanlivosť dlhšia ako 60 dní, viete, že držíte v ruke práve takýto vysoko rafinovaný džús. Ovocné šťavy sú ešte horšie. Obsahujú totiž vysoké množstvo najčastejšie fruktózového sirupu a paletu umelých prísad. Nejeden komerčne predávaný ovocný nápoj je dokonca kontaminovaný plesňami a poškodeným ovocím.
Dokonca aj čerstvo odšťavený džús má veľmi vysoký obsah cukru, ktorý je oddelený od vlákniny a teda aj jeho účinok na organizmus je horší. Jeden 2,5 dcl pohár džúsu obsahuje približne 8 čajových lyžičiek cukru. Pri porovnaní, bežná malinovka ich má 10, čo je viac len o trocha. Ak už chcete džús, vyrobte si ho sami a radšej zeleninový ako ovocný.

2. Zázračný losos - kráľ medzi rybami a tuniak- náhrada mäsa.

Nezabúdajte na ryby, najmä na tuniaka a napríklad takého lososa – najzdravšiu rybu.
Obsahuje totiž najdôležitejšie výživné látky - bielkoviny, vitamín D, B, minerálne látky a mastné nenasýtené omega 3 kyseliny. Hovorí sa mu zázrak, je výborný antioxidant, vplyv má namyslenie, správanie, má tiež protizápalové účinky, pomáha pri metabolizme, cirkulácii krvi či liečbe ochorení srdca.

Áno, divoký losos :)

To je síce pekné tvrdenie, ale viete o tom že vo francúzštine má tuniak prezývku “la poubelle de la mer”, alebo smetiak mora? Obsahuje totiž najviac ortuti zo všetkých rýb.
Tiež obľubujete krásne do ružova alebo oranžova sfarbeného lososa? Losos kŕmený na farme má práve takúto nádhernú farbu vďaka obsahu pesticídov, ťažkých kovov, parazitov a iných patogénov. Losos vychovaný na farme si najlepšie pochutí na geneticky upravovanej kukurici, zvieracích zvyškoch a iných odpadkoch :) A aby to tá chúďa ryba celé prežila, sú do nej pumpované tony antibiotík. Môžeme ho preto nazvať “morské kurča”? :)
Zdravý losos, ktorý sa kŕmi planktónom má krásnu červenú farbu a tenké tukové biele pruhy. Porcia voľne žijúceho lososa obsahuje menej kalórii, viac omega 3 mastných kyselín, 3x viac vitamínu A a až 8x viac vitamínu D ako umelo chovaný losos.

V ďalšom blogu sa môžete tešiť na pár slov o sóji, chia semiačkach a olivovom oleji :)


Lucia



Volám sa Mgr. Lucia Bundová PhD. Moje hobby je výživa a zdravie a tak sa rada sa podelím o moje dlhoročné skúsenosti v oblasti zdravej aj "nezdravej" výživy. Neustále študujem rôzne prístupy a certifikáty a sledujem rôzne odborné weby a publikácie. Svet je plný mylných a skresľujúcich informácii o zaručene " zdravej výžive" a pre bežného človeka prináša akurát tak zmätok. Rada vám budem prinášať overené informácie v blogu na webe FitCamp.
Ukázať formulár na odpovede