Top 10 "najzdravších" potravín sveta :) 2. časť

Dnes som sa rozhodla si zobrať na mušku ďalšie ospevované “zdravé” potraviny. Výmyslov vo svete výživy je naozaj veľa, takže možno nám ani 10 potravín stačiť nebude :)

3. Olivový olej

Pred časom som objavila veľmi zaujímavú stránku, ktorá sa zaoberá výlučne výskumom a sledovaním kvality olivového oleja po celom svete: http://olivecenter.ucdavis.edu . Prinášam vám krátke zhrnutie. Olivový olej je často veľmi ospevovaný ako to najlepšie riešenie do šalátov a aj na prípravu teplých pokrmov. Olivový olej má vysoký obsah omega -6- mastných kyselín. Práve na stránke olivecenter zistili, že až 69% všetkých komerčne predávaných olivových olejov obsahuje iné zložky aké boli uvedené na etikete. Preto je veľmi dôležité zvoliť si správnu kvalitu oleja. Bežne predávané oleje sa dokonca vyrábajú z odpadu alebo menej hodnotných už splesnivených olív. Komerční výrobcovia olivového oleja do neho často pridávajú modifikované oleje zo sóje, repky a kukurice, rôzne aromatické chemické látky a farbivá, ktorými si znižujú produkčné náklady.

Ako si vybrať ten správny? Olivový olej by mal určite byť extra virgin – panenský olej; mal by byť uskladnený v sklenej, tmavej fľaške, aby sa predišlo oxidácií; najlepšie sorty olivového oleja by mali mať okrem dátumu spracovania na fľaške uvedený aj dátum, kedy boli olivy zbierané. Kvalitný olej by mal voňať a chutiť veľmi čerstvo, mať ľahučkú príchuť ovocia a dokonca ľahké tony kyslosti a štipľavosti. Ako všetci vieme, olivový olej je vhodný za studena do šalátov, ale vyhnite sa jeho používaniu pri varení, keďže veľmi rýchlo oxiduje.

4. Chia semiačka

Chia semiačka vraj pomáhajú napríklad pri chudnutí či srdcovo-cievnych ochoreniach. V priebehu rokov boli vykonané mnohé štúdie rôzneho typu. A propagátori či predajcovia samozrejme selektívne vyberajú tie, ktoré sa im hodia. Lenže pokiaľ nechceme zavádzať, nesmieme štúdie vyberať selektívne, ale hodnotiť celkový obraz výskumnej literatúry a vždy prihliadať na výpovednú hodnotu jednotlivých typov výskumov.

A čo hovorí celkový obraz? Čosi celkom iné ako predajcovia. Meta-štúdia (štúdia štúdií) http://www.eurekaselect.com/85367/article pri hodnotení výskumov o semienkach chia konštatovala, že dôkazy pre akékoľvek údajné pozitívne účinky sú nedostatočné a nejednoznačné. Napríklad možný účinok na stratu hmotnosti skúmali dve klinické štúdie – teda už výskumy na ľuďoch a nie chemikáliách použitých na bunky v skúmavke, ale ani jedna nepotvrdila účinok. Semená chia sa občas propagujú aj ako významný zdroj omega-3 nenasýtených mastných kyselín, no na to, aby sa tieto mastné kyseliny využili, semená musia byť rozomleté.

5. Sója

Pamätám si ako dieťa časy, kedy sója začala byť populárna. V obchodoch sa začali predávať sáčky s niečím čo vyzeralo ako kus zle spracovanej gumy a rovnako to chutilo. Jedli sme “zdravý” segedínsky guláš bez mäsa a dokonca sa toto “čudo” objavilo aj vo vianočnej kapustnici :).

Ešte horšie boli sójové kocky, ktoré išli ako náhrada mäsa do gulášu. Potom prišiel syr tofu a to dokonca aj údený, len aby sme nejedli ten zlý mliečny a tak chutný oštiepok. Nič extrémne nie je zdravé. Poznám ľudí, ktorí označujú sóju ako potravinu, ktorá spasí celý svet a všetci budeme zdraví a žiť minimálne 120 rokov :) Veľmi sa mi páči triezvy pohľad Pharm Dr. Slimákovej na http://www.margit.cz/soja-prospiva-skodi/.

Hlavné problém sóje:

Určite vysoko priemyselné spracovanie. Sójové polotovary obsahujú tzv. izolovaný sójový proteín, ktorý fakt s prirodzenou potravinou nemá nič spoločné.
Veľmi málo sóje nie je geneticky upravenej.
Niektorí “experti” argumentujú, že práve v ázijských krajinách ako napr. Japonsko sa konzumuje viac sóje, čo prispieva k dlhovekosti. V skutočnosti, ak vypijete pohár sójového mlieka, tak skonzumujete viac sóje ako priemerný Japonec za celý týždeň :) !
Fytoestrogény– ktoré funkciou napodobňujú skutočné pohlavné hormóny estrogény, ktoré dokážu dokonca až blokovať. Zvýšená hladina estrogénov môže spôsobovať určité druhy rakoviny, skorý nástup puberty alebo aj neplodnosť.

Ktoré potraviny by ste ešte zaradili to tejto desiatky?


Lucia



Volám sa Mgr. Lucia Bundová PhD. Moje hobby je výživa a zdravie a tak sa rada sa podelím o moje dlhoročné skúsenosti v oblasti zdravej aj "nezdravej" výživy. Neustále študujem rôzne prístupy a certifikáty a sledujem rôzne odborné weby a publikácie. Svet je plný mylných a skresľujúcich informácii o zaručene " zdravej výžive" a pre bežného človeka prináša akurát tak zmätok. Rada vám budem prinášať overené informácie v blogu na webe FitCamp.
Ukázať formulár na odpovede