Démonický lepok a bezlepkové potraviny

Pokračujeme v sérii “najzdravšie potraviny”. Dnes si posvietime na bezlepkové výrobky a super ”zdravé” celozrnné produkty.

Démonický lepok a bezlepkové potraviny

V súčasnosti sa výroba a predaj bezlepkových potravín stáva rozvinutým a lukratívnym biznisom. Pre ľudí s diagnostikovanou a potvrdenou celiakiou je to nepochybne veľká výhoda. Nevýhodou je, že používanie bezlepkových potravín sa už rozšírilo aj medzi zdravých ľudí a to aj vďaka rôznym celebritám, ktoré ich propagujú ako súčasť redukčných diét a „zdravého” životného štýlu.

Ďalšie vážne riziko súvisiace s rastúcou popularitou bezlepkových potravín spočíva v tom, že sa mnohí (možno aj zdraví) ľudia vydávajú na cestu konzumácie potravín, ktoré nie sú biologicky plnohodnotné. Bezlepkové potraviny sú totiž vyrábané najmä z bielej bezlepkovej múky a preto často neobsahujú dostatok vlákniny, železa, vitamínov skupiny B, vápnika, fosforu a zinku.

Navyše trend konzumácie bezlepkových potravín môže prispieť k nárastu telesnej hmotnosti, pretože veľa konvenčných bezlepkových potravín má veľmi vysoký alebo vysoký glykemický index a často tiež obsahujú veľa tuku. Výskum a svetová zdravotnícka organizácia potvrdzuje, že asi len 1-2 % ľudí vo svete trpí celiakiou. Ostatní sa môžu stretnúť s alergiou alebo intoleranciou na lepok. Úlohou tohto blogu nie je rozoberať do detailov účinky lepku, ale poukázať na zbytočnosť konzumácie bezlepkových potravín. Mnohí ľudia sú schopní pojesť kopec neplnohodnotných potravín.

Príklad:
Bezgluténové čokoládové oblátky s lieskovo orieškovým krémom obsahujú len 5% orechov, zvyšok je lacná kakaová hmota, množstvo rastlinných olejov ako napríklad palmový, sójový lecitín a samozrejme kukuričnú múku a zemiakový škrob. No mňam, ale hlavne, že je to bez lepku :).

Vrcholom bezlepkového snaženia je ponuka bezlepkových chlebíkov v reštauráciách, ktoré sú často trvanlivé, strávia niekoľko rokov v sáčku a chutia ako podošva z topánky. Ak vám lepok spôsobuje problémy rôzneho typu, ale netrpíte celiakliou, tak sa snažte obmedziť výrobky s obsahom lepku, ale nenahrádzajte ich “bezlepkovými umelinami”.

Viaczrnné alebo celozrnné pečivo zdravšie ako biele? Cereálie?

Existuje nespočetné množstvo štúdií, ktoré porovnávali vplyv celozrnných produktov a výrobkov z bielej múky. Výsledkom mnohých z nich je, že nepreukázali pozitívny vplyv celozrnných výrobkov na zníženie telesnej hmotnosti, inzulínovej rezistencie alebo zníženie rizika vzniku kardiovaskulárnych ochorení. Niektoré štúdie však dokázali, že ľudia ktorí preferovali celozrnné výrobky mali nižšie riziko srdcovo-cievnych ochorení. Títo ľudia viedli zároveň aj zdravší životný štýl. Zástancovia paleo diét a evolučných štúdií dokonca tvrdia, že zvýšenie konzumácie cereálií a pečiva znižuje vstrebávanie vitamínov a minerálov a môže prispievať k ochoreniam ako arteoskleróza, cukrovka 2.tipu,atď.

Tak čo si teda vybrať?

Nenechajte sa zmiasť ani ďalším potravinovým mýtom, ktorým je takzvané “tmavé pečivo”. Sú potraviny z tmavej múky zdravšie ako tradičné biele pečivo? Posvieťme si na to troche lepšie :).

Aké druhy pečiva teda poznáme a čo si nemýliť?

Biele pečivo

Vyrába sa z bielej múky, najčastejšie pšeničnej. Z obilných zŕn sa najskôr odstránia vonkajšie obaly a potom sa pomelú na múku. Odstránením vonkajších obalov sa však odstránia cenné minerály, vitamín i vláknina.

Tmavé pečivo

Vyrába sa z bielej múky, do ktorej sa pridá trochu otrúb, farba sa upraví pridaním karamelu, praženej raže, jačmeňa či čakanky. Často sa pridáva kukuričný alebo iný sirup. Takže tmavé ešte neznamená zdravé!

Viaczrnné pečivo

Je z bielej múky viacerých druhov obilia, môže obsahovať strukoviny ako pražená sója alebo olejnaté semená ako ľan alebo sezam.

Cereálne pečivo

Názov vyvoláva dojem, že ide o zdraviu prospešné pečivo. „Cereálne“ však znamená, že pečivo je vyrobené z cereálií, teda z obilnín, čiže z bielej múky.

Grahamové pečivo

Vyrába sa z grahamovej múky, ktorá vzniká zomletím celého obilného zrna a primiešaním otrúb.

Celozrnné pečivo

Pečie sa z celozrnnej múky, ktorá vzniká pomletím celého obilného zrna vrátane obalu, teda otrúb a klíčka, čím sa v múke zachovajú aj vitamíny, minerály a vláknina. Originál celozrnné pečivo je veľkým problémom zohnať, supermarkety ho naozaj neponúkajú, keď tak menší výrobcovia. Pravé celozrnné pečivo musí obsahovať minimálne 70% celozrnnej múky.

Dajte si pozor aj pri čítaní rôznych fitness blogov. Vo viacerých som sa stretla dokonca s odporúčaním, že ak si chcete byť istý tým, čo pečivo obsahuje, kupujte radšej zabalené alebo trvanlivé pečivo, pretože na obale je presne popísané zloženie :). Nie je nič lepšie a chutnejšie ako čerstvý, celozrnný chlieb z domácej produkcie alebo vašej malej pekárne. A ten teda zabalený v plastových vrecúškach nebýva :).


Lucia



Volám sa Mgr. Lucia Bundová PhD. Moje hobby je výživa a zdravie a tak sa rada sa podelím o moje dlhoročné skúsenosti v oblasti zdravej aj "nezdravej" výživy. Neustále študujem rôzne prístupy a certifikáty a sledujem rôzne odborné weby a publikácie. Svet je plný mylných a skresľujúcich informácii o zaručene " zdravej výžive" a pre bežného človeka prináša akurát tak zmätok. Rada vám budem prinášať overené informácie v blogu na webe FitCamp.
Ukázať formulár na odpovede