FitCamp - Aké najčastejšie chyby robíme pri chudnutí a ako sa vieme vyhovoriť?:)

Aké najčastejšie chyby robíme pri chudnutí a ako sa vieme vyhovoriť?:)

Všetci by sme chceli vyzerať dobre však? Keď klientovi po tretej sérii tlačenia prowleru kolabujú nohy a lapá po dychu a ja mu pripomínam jeho cieľ v cvičení, tak vtedy ma chce určite vystreliť na inú planétu a radšej si ľahnúť v pohodlí domova na gauč :) Alebo klientka po dlhšom rozhovore nad aktuálnym jedálničkom prizná svoju posadnutosť domácimi palacinkami s čokoládou a šľahačkou a pri testovaní intolerancií jej vyšla laktóza a lepok? Každé úsilie niečo stojí a vždy aj pri najlepšom úmysle vieme urobiť chyby. V tomto blogu vám prinášam najčastejšie chyby, s ktorými som sa stretla v svojej praxi.

1. Preceňovanie úlohy tréningu a makačky!

Veď ja predsa trénujem každý deň a behám preto aby som mohol/a jesť! Ale keď si dám ešte kilometer navyše tak sa môžem odmeniť aj tou zmrzlinou, veď si dám len ovocný sorbet. Milí páni, práve u vás sa najčastejšie vyskytuje veľká vôľa trénovať, ale dať si siahnuť na jedlo a niekedy aj pivko je veľký problém. Intenzívny tréning, kde ideme dušu vypustiť nie je problémom, ale keď príde na väčšie zmeny v strave, váhame. Najlepšiu výhovorku s akou som sa kedy stretla bolo vyjadrenie, že vynechanie alkoholu nespĺňa jeho predstavu športu ako súčasť kalokagatie :) čo je ideál harmonického súladu a vyváženosti fyzickej a duševnej stránky človeka. Bol formulovaný antickými Grékmi, pre ktorých bola telesná kultúra integrálnou súčasťou kultúry spoločnosti. Podstatou bolo, že rozvoj duševných schopností má byť harmonicky spojený s všestranným telesným rozvojom a naopak a veď u starovekých Grékov tieklo víno potokom :) Nebojte sa preto zmeniť svoje zaužívané stravovacie návyky pre rýchlejšie a efektívnejšie dosiahnutie vašich cieľov. Je to naozaj nevyhnutné. V rôznej literatúre sa píše, že správne nastavenie stravy tvorí až 70 percent úspechu chudnutia a tréning tých zvyšných 30 percent. Neviem odkiaľ sa tieto čísla vzali a ako by sme ich vedecky podložili, ale celkom slušne odrážajú skutočnosť.

2. Tréningový plán nemá hlavu a pätu

Tréningový plán na chudnutie musí mať stanovené presné ciele, ktoré sa samozrejme počas tréningového procesu môžu meniť a nastavovať podľa potrieb klienta. Každý z nás je veľmi individuálny a to čo fungovalo pre suseda nemusí pre mňa. Dobre zvolený plán má merateľné výsledky, zachytávať váš progres, má byť periodizovaný, čo znamená rozdelený na jednotlivé obdobia, kde bude mať každé špecifický cieľ, plán musí byť vykonateľný, nesmie byť príliš zložitý alebo jednoduchý. Dobre zvolený tréning odráža aj aktuálny stav klienta a prispôsobuje sa prípadným zmenám (choroba, atď). Len také potulovanie po fitku bez ducha a s mobilným telefónom vás môže pripraviť o vaše vysnívané ciele.

3.Vynechávanie, nahradzovanie a preskakovanie jedál

Budeme jesť menej, aby sme mohli chudnúť! Wow, počujem to mnohokrát. Dobré, kvalitné raňajky zameníme za proteínovú tyčinku vo fitku, obed s naplánovanou porciou proteínu v mäsitej podobe nahradíme šalátom s dvoma mini kúskami kuracieho mäska. Tento málo kalorický šalát nás potom privedie k čistému zúfalstvu večer pred chladničkou, keď zjeme dve klobásky s piatimi kúskami chleba a čokoládovou tyčinkou. Niekedy zjeme polku melónu na posedenie, veď je to len šťavnaté ovocie. Mohla by som menovať do nekonečna. Nevynechávajte jedlá a keď nemáte po ruke zdravú alternatívu a musíte zjesť Niečo, čo nebolo na pláne, nevadí! Ďalšie jedlo už bude podľa plánu. Odborníci na výživy zostavujú plány tak, aby boli šité na mieru pre vás a taktiež pestré a vyvážené. Plnohodnotný obed s obsahom všetkých potrebných živín sa nedá nahradiť napríklad len banánom.

4. Neustále váženie a kontrolovanie

Nemusíte sa stavať každý deň na váhu a hľadať schudnuté gramy. Nechajte toto na trénera alebo výživového špecialistu. Váženie a meranie podkožného tuku by malo byť naplánované s cieľom zistiť váš progres. Niekedy sa telesná hmotnosť nepohne aj niekoľko týždňov, ale môžete vidieť zmeny na objeme jednotlivých partií a hlavne na veľkosti oblečenia. Ak sa budete príliš kontrolovať, prinesiete si hneď ráno pri vážení stres do celého dňa a vy predsa chcete byť v pohode a začať nový deň pozitívne však?

5. Ak urobím jeden prehrešok, tak som to pokazil!

Každý sme len človekom a splnené plány na 150 percent pri vyčerpávajúcom zamestnaní, 2 deťoch a psovi sa javí ako čistá utópia  Dobrý plán ráta s tým, že môže byť niekedy porušený! Ak povolíte a zjete napríklad 5 waflí so šľahačkou na raňajky, áno je to veľa, je to kalorické, prestaňte to už rozoberať a nespadnite to waflového stereotypu! Môj obľúbený tréner Charles Poliquin povedal, že človek nedá nikdy nič do úst náhodou. Ale keď urobí chybu, rýchlo sa z nej musím otriasť a pokračovať v nastavenom pláne.


Lucia



Volám sa Mgr. Lucia Bundová PhD. Moje hobby je výživa a zdravie a tak sa rada sa podelím o moje dlhoročné skúsenosti v oblasti zdravej aj "nezdravej" výživy. Neustále študujem rôzne prístupy a certifikáty a sledujem rôzne odborné weby a publikácie. Svet je plný mylných a skresľujúcich informácii o zaručene " zdravej výžive" a pre bežného človeka prináša akurát tak zmätok. Rada vám budem prinášať overené informácie v blogu na webe FitCamp.
Ukázať formulár na odpovede