Nepite svoje kalórie!

A je tu leto! Nevieme si ho ani len predstaviť bez posedenia vonku na pive či kofole, radler nám príde extra osviežujúci napríklad po cyklo výlete. Niektorí sa veľmi v lete čudujú, prečo sa im ich vysnívaná postava ešte viac vzďaľuje, keď im v lete jesť nechutí a napchávajú sa len šalátmi a ovocím.

Nápoje obsahujú prekvapujúce množstvo kalórií. Stretla som sa klientmi, ktorí prijímali veľkú časť kalórii z nápojov a ani o tom nevedeli. Problém chudnutia nemusí byť postavený len na správnom výbere jedál, porcií, ale aj na výbere nápojov. U niektorých klientov sa mi podarilo zistiť “ skrytý” príjem kalórií z nápojov až okolo 1000kcal denne, keď som zarátala kávičky s cukrom, nealkoholické mochito a rôzne iné “špecialitky”.

Ponuka sladených nápojov je v poslednom čase fakt ohromujúca , pivo môže mať príchuť lesného ovocia, ľadové čaje sa predháňajú v obsahu cukru a “home made” limonády so “ zdravým” trstinovým cukrom sú v stabilnej ponuke všetkých podnikov. Sladenými nápojmi nielen hasíme smäd, ale pijeme ich tiež pre chuť a pre osvieženie a pritom si vôbec neuvedomujeme, koľko kalórií navyše do seba prijímame. Poďme sa spolu pozrieť na to, aké kalorické bomby si leto pre nás pripravilo.

1. Radler citrónový

Energetická hodnota podľa kalorických tabuliek v objeme 500ml – 173 kcal Obsah cukru!! 40-43 g na 500ml. Koľko potrebujeme pohybu na to aby sme spálili jeden radler? 30min intenzívneho kruhového tréningu, alebo 20min pomalšieho behu po rovine. Priemerný 70kg vážiaci človek spáli počas intenzívneho intervalového tréningu v dobe 20min v priemere okolo 212 kcal a keď si rekreačne zahrá futbal na pol hodinku spáli zhruba 230kcal. Takže keď si dám tie radlery 3 môžem si ísť odbehnúť súťažných 10km :)

2. Pivko

Energetická hodnota jednotlivých druhov piva na objem 500ml Pivo svetlé 10% 173 -185 kcal tmavé: 180-190kcal Pivo svetlé 11% 190-208kcal tmavé: 200-215kcal Pivo svetlé 12% 215-225 kcal tmavé: 225-235kcal Takže jedno pivo sa v športovom prevedení môže rovnať napríklad 30 min HIIT tréningu alebo 30min intenzívnemu posilňovaciemu tréningu na rozvoj svalovej hmoty, alebo 20 min makačke na horskom bicykli do kopca . Podľa mojej skúsenosti by sa však najlepšími bežcami alebo plavcami, teda aspoň podľa množstvo energie v nápoji, mali stať dámy alebo páni obľubujúci šumivé, bublinkavé vína.

3. Šumivé vína.

Energetická hodnota jednotlivých druhov šumivého vína v objeme 500ml Víno šumivé suché 375kcal/ 500ml, Šumivé vino sladké 390kcal/500ml 2 poháre vínka môžete “pohodlne” spáliť aj kvalitnou hodinkou plážového volejbalu, 20min výbehmi do schodov vo vysokej intenzite alebo minimálne 2 hodinami hry golfu, samozrejme bez motorového vozíka.

4. Domáce limonády.

Ich energetická hodnota môže byť výrazne odlišná aj podľa obsahu pridaného cukru, šťavy alebo použitého ovocia. V priemere sa môže pohybovať podľa kalorických tabuliek v rozmedzí 15 -28 kcal na 100ml nápoja. Ak si objednáte “malú” pollitrovú limonádu osladenú cukrom, bude vás to stáť pol hodinu behu alebo aspoň 50 angličákov :)

5. Víno

Víno biele suché – 2dcl 128-138 kcal Víno biele polosladké 2dcl 175-190 kcal Víno červené suché 2dcl 150-160kcal Víno červené polosladké 155-168kcal Dezertné víno 1dcl 130-150kcal Na prekvapenie mnohých 2 poháre kvalitného “ diétneho” bieleho vína ( 500ml) kaloricky určite prevyšujú tak zatracované a nenávidené pivko. Len tých pív sa dá vypiť viac :) Len pre porovnanie: 500ml pivo, svetlé 12% obsahuje v priemere okolo 215- 225 kcal, kde rovnaké množstvo vína, bieleho suchého, obsahuje 330-340kcal. Ak sa vám nedarí chudnúť a diétne biele vínko je súčasťou vášho jedálnička, skúste ho na týždeň vysadiť a uvidíte “takmer” zázraky. Môj najobľúbenejší príklad “ prázdnych” kalórií je zo srandy rezeň so zemiakovým šalátom a pivom. Po tomto súste si kľudne môžete odbehnúť polmaratón :)

Užívajte si letné dni a večery!


Lucia



Volám sa Mgr. Lucia Bundová PhD. Moje hobby je výživa a zdravie a tak sa rada sa podelím o moje dlhoročné skúsenosti v oblasti zdravej aj "nezdravej" výživy. Neustále študujem rôzne prístupy a certifikáty a sledujem rôzne odborné weby a publikácie. Svet je plný mylných a skresľujúcich informácii o zaručene " zdravej výžive" a pre bežného človeka prináša akurát tak zmätok. Rada vám budem prinášať overené informácie v blogu na webe FitCamp.
Ukázať formulár na odpovede