Sedavé zamestnanie a jeho následky na organizmus človeka

Človek sa vývojom – antropogenézou, vyčlenil zo sveta zvierat a doslova sa postavil na nohy. Teda, svojim vývojom sme dostali do vienka schopnosti a možnosti pohybovať sa vzpriamenou chôdzou po dvoch končatinách, čo nás predurčuje pre pohyb.

V dnešnej dobe tak často sa vyskytujúca sedavá práca robí z ľudí nie človeka vzpriameného, ale človeka „sedavého- zhrbeného”, čo má za následok mnoho civilizačných chorôb, ako sú kardiovaskulárne ochorenia, cukrovka či obezita. Nepriaznivo pôsobí na zmeny v postúre držania tela, čo má za následok mnoho funkčných porúch pohybového systému.

Treba si uvedomiť, že uvádzané poruchy vo väčšine prípadov na seba nadväzujú a vytvárajú tak zreťazenia porúch, ktoré sa pri neodstraňovaní prehlbujú a znižujú tak kvalitu života.

Pri nesprávnom sedení sa často vyskytuje:

• Predsunutie hlavy
• Zdvihnutie a predsunutie ramien
• Skrátenie hornej časti trapézov- bolesti v krku a bolesť hlavy
• Vystúpenie jedného ramena smerom hore
• Narušené postavenie lopatky- elevácia smerom hore (pri šoférovaní - ľavá paža na volante, práva paža na opierke resp. na riadiacej páke, práca za počítačom,..)
• Odstavajúca tzv. vtáčia lopatka
• Skolióza chrbtice
• Zlá pohyblivosť v celom ramennom pletenci - znížený rozsah v ramennom kĺbe
• Skrátenie prsných svalov - väčšinou pri manipulácii s pažami pred telom a pri nesprávnom nastavení lopatiek a horného pletenca rameného kĺbu
• Vypadnutie hlbokého stabilizačného systému ľudovo nazývaný aj CORE
• Bolesti chrbta v driekovej oblasti tzv. bolesti krížov
• Prevaha hrudného typu dýchania
• Oslabenie sedacích svalov
• Oslabenie zadných stehenných svalov
• Nestabilita kolenného kĺbu
• Celkové atrofovanie stehenných svalov- znížená svalová sila tak potrebná pre každodenné potreby človeka, napr. pri zakopnutí silovo trénovaný jedinec vie rýchlejšie zareagovať na zakopnutie pri chôdzi a tak znížiť riziko úrazu, nehovoriac o tom, že pri silovom tréningu sa zvyšuje hustota kostí, čo má za následok silnejšie kosti a prevenciu pred zlomeninami, v neposlednom rade zmiernenie nábehu a oddialenie osteoporózy.

Prevencia

• Strečovanie a uvoľnenie skrátených svalov a svalov s vyšším svalovým tonusom
• Obnovenie mobility v kĺboch, ktoré stratili svoj funkčný rozsah
• Zastabilizovanie kĺbov s nadobudnutou hypermobilitou
• Posilnenie ochabnutých svalov
• Osvojenie správnych pohybových vzorov
• Osvojenie správneho dýchania
• Aktivácia hlbokého stabilizačného systému

Je nutné povedať, že korekcie týchto degeneratívnych zmien vyžadujú špecifikácie, ktoré sa opierajú o anatomické poznatky a je ich potrebné odstraňovať systematicky, pod dozorom odborníkov, ktorí sú znalí v danej problematike. Prebudovanie zlých pohybových stereotypov na správne a obnovenie funkčnosti svalov vyžaduje čas a trpezlivosť, no tieto zmeny vám prinesú osoh v podobe životného komfortu a s ním spojeného predĺženia aktívneho a kvalitného života.


Tono



Zameriavam sa na rozvoj kondičných schopností u športovcov v závislosti od druhu športu a individuality športovca, redukciu hmotnosti, naberanie svalovej hmoty, pracujem s ľuďmi s rôznymi disfunkciami. V tréningu využívam prevažne funkčné pomôcky. V minulosti som hrával hokej. Absolvoval som viacero školení (Biomechanika vzpierania, Cvičenia s kettlebell - Swing a TGU, Základy funkčného tréningu, Core level 1, Originalstrength reset) a som držiteľom certifikácie Kondičný tréner 5. kvalifikačného stupňa.
Ukázať formulár na odpovede